Kinesitherapeuten praktijk in Mechelen

Rugpijn, hoe kunnen we het vermijden.

Preventie van rugpijn.

Lage rugpijn (LRP) is een vaak voorkomend probleem bij veel verschillende mensen. Het is een term die gebruikt wordt voor het omschrijven van pijn laag in de rug (de lumbale wervelkolom) en/of pijn tussen de laatste wervel en het heiligbeen (sacro-ilacale overgang).

Hoe ontstaat lage rugpijn?

Deze lokale pijn, stijfheid, bewegingsbeperking kan gepaard gaan met uitstraling naar de bil of het been. 18451589_s

In de beschrijving van de klachten wordt een onderscheid gemaakt tussen acute LRP (“het verschot”, lumbago) en chronische LRP.
  In België ontwikkelen 8 op de 10 mensen vroeg of laat een vorm van LRP. De meeste van deze klachten hebben een aspecifieke oorzaak. Dat wil zeggen dat de anatomie van de wervels in orde is maar dat het probleem een functionele oorzaak heeft. In de meeste gevallen is dit een foute houding, verkeerd bewegen of een slecht gebruik van de rug waardoor de wervels, spieren, ligamenten niet meer bewegen zoals het hoort. Dit kan ook het gevolg zijn van problemen elders in het lichaam (stand van de gewrichten ter hoogte van de onderste ledematen, een bewegingsbeperking of pijn ter hoogte van de nek,…). Specifieke LRP is de minderheid en hieronder vallen een discus hernia, aangeboren afwijkingen in de vorm en structuur van de wervelkolom, reumatische aandoeningen,…

Behandeling van lage rugpijn.

Wanneer u last krijgt van LRP is het belangrijk dat een juiste oorzaak bepaald wordt om een doeltreffende behandeling te starten. Het diagnostisch proces is vooral van belang bij ernstige rugpijn waarbij uitstraling naar de benen voorkomt mogelijk in combinatie met uitvalsverschijnselen (geen of afgenomen kracht in een been, uitval van het gevoel, de onmogelijkheid om de urine op te houden of net omgekeerd om te kunnen plassen). Dit is een indicatie waarmee u onmiddellijk een arts dient te consulteren. In de meeste gevallen is LRP te behandelen met kinesitherapie en/of manuele therapie. Dit vaak in combinatie met een door de arts voorgeschreven pijnstiller of ontstekingsremmer om de vicieuze cirkel van de ontsteking te doorbreken en de pijn te verzachten waardoor u comfortabeler kunt bewegen.

rug2De kinesist of manueel therapeut zal uw rug op bepaalde manieren bewegen om de geblokkeerde structuren los te maken, spieren te stretchen om zo de bewegingsketen te normaliseren. Dit wordt meestal aangevuld met oefentherapie die u aangeleerd wordt maar waarvan het belangrijk is deze zelf ook vol te houden om de spieren rond uw rug en buik te versterken en op die manier steun te bieden aan de wervelkolom. Deze oefeningen hebben ook een zeer belangrijke preventieve waarde!

 

Preventie van lage rugpijn!

Bij LRP is voorkomen beter dan genezen. Daarom hieronder enkele tips die de kans op een episode van rugpijn aanzienlijk verkleinen:

16522616_s

  • Zorg ervoor dat u altijd een correcte houding aanneemt. Dit voornamelijk tijdens het tillen van zware lasten (been- en buikspieren gebruiken en nooit tegelijk bukken en de rug draaien) en langdurig zitten in dezelfde houding bv. bij bureauwerk.
  • Bij zittend werk neemt u best elk uur de tijd om even recht te staan en af en toe een stukje te wandelen. Een goed ondersteunende bureaustoel die voorkomt dat u doorgezakt gaat zitten is een must en zorg ervoor dat uw werkblad op de goede hoogte staat en dat u recht voor u kan werken zodat u niet met een gedraaide rug hoeft te zitten.
  • Zorg voor een goed ondersteunende matras. U brengt veel tijd door in uw bed dus zorg ervoor dat tijdens deze rust uw rug goed ondersteund is dat ook deze voldoende rust krijgt om te herstellen van de dagelijkse taken.
  • In het algemeen voldoende bewegen is erg belangrijk.
  • Zorg ervoor dat u niet aan overgewicht lijdt. Dit verhoogt namelijk de druk op uw rug.

 

Krijgt u toch rugpijn? Doe er snel iets aan en vooral… Ga niet stil in je bed liggen. Blijf bewegen, ook als je pijn hebt!

 

Pols pijn, spontaan ontstaan. Wat doen we er mee?

Pols pijn, spontaan ontstaan. Wat doen we er mee?

polspijn

Veel mensen hebben pijn in hun pols. We gebruiken dan ook de ganse dag onze handen en het is dus niet onlogisch dat polspijn onze dagelijkse activiteiten kan belemmeren.
Pijn in de pols is vervelend om te hebben. Je wordt verhinderd in je bewegingen, omdat je pols en ook je hand meestal niet goed gebruikt kan worden. Je wordt onhandig in je dagelijkse handelingen, omdat bewegen telkens pijn doet..

Met polspijn beland je dikwijls in een vicieuse cirkel. Door de pijn begin je anders te bewegen en daardoor krijg je krachts-, coördinatie- en bewegingsverlies omwille van het anders gebruiken van je hand. Hierdoor wordt je gewricht minder stabiel en als je dan wil bewegen doet alles nog meer pijn.

 

5465372_l

De pols is een complex gewricht.

De pols is een complex gewricht opgebouwd uit 8 handwortelbeentjes en 26 gewrichtsbandjes (ligamenten). De pols en de vingers worden bewogen door 23 pezen, die ook over de pols lopen. Ze vormen de overgang tussen de botten en de spieren, die in de voorarm liggen. De gewrichtsbandjes stabiliseren de pols.Ze ondersteunen de pols als een soort teugels wanneer u uw hand gebruikt. Bij beweging van de pols volgen de 8 handwortelbeentjes onderling een vast bewegingsverloop. Wanneer de ligamentenzwakker worden of genetisch te lang zijn, raakt dit vaste patroon verstoord. Dit wordt instabiliteit genoemd.

Die instabiliteit komt veelal voor bij jongere vrouwen, waarbij hun gewrichtsbandjes te weinig strak zijn. Men spreekt dikwijls van laxe gewrichten.

De mogelijkheden om laxiteit te behandelen zijn beperkt. Bij aanhoudende polspijn is het aangewezen om een handchirurg, te contacteren. Hij zal uitmaken of uw probleem conservatief of operatief moet behandeld worden. Voor een conservatieve behandeling, zal hij beroep doen op een handkinesitherapeut. Het doel van handtherapie is de pijn te verminderen en de belastbaarheid en inzetbaarheid van hand en pols te verbeteren.

De handtherapeut zal u adviezen geven over de houding van uw pols. Hij zal u attent maken wanneer u compenserende bewegingen maakt en u uitleggen welke bewegingen pijn veroorzaken. De handtherapeut helpt u bewust te worden van de houding en stand van uw hand en pols. Vooral bij zware handarbeid kunt u uw pols het best in een rechte positie houden. Dit betekent dat het middenhandsbeentje van uw derde vinger in het verlengde van uw onderarm staat.

polspijn

Handtherapie

De verslapte ligamenten kunnen niet getraind worden. Dus om de stabiliteit van de pols te verbeteren moeten de spieren van de onderarm versterkt worden. We maken als het ware een spierkorset voor de pols. De intensiteit van de oefeningen wordt stelselmatig opgevoerd. Soms is het zinvol om de pols bij belastende werkzaamheden te ondersteunen met een spalk of een brace. U krijgt dan een duidelijk advies over de soort werkzaamheden en de tijdsduur dat u een brace moet dragen. Het is belangrijk dat u de brace niet vaker of langer draagt dan noodzakelijk, omdat de spieren daardoor kunnen verzwakken.

Handtherapie om de spieren te verstevigen is een intensief traject. Dit houdt in dat u diverse keren bij de handtherapeut komt voor advies, instructie en oefentherapie. Daarnaast is het heel belangrijk dat u dagelijks de oefeningen uitvoert die door de therapeut werden  uitgelegd.
Het  thuis oefenen is van groot belang: hiermee valt of staat de behandeling. De spieren moeten getraind worden om steviger te worden én te blijven.

Enkele voorbeelden  van oefeningen staan in onderstaand pdf-bestand.

voorbeelden van polsstabilisatie-oefeningen